Strony

czwartek, 26 listopada 2015

Marketing zapachowy czyli jak zapach wpływa na nasze zakupy







Aromatyzacja pomieszczeń sklepowych to co raz bardziej popularny zabieg marketingowy. O co w nim chodzi?









Marketing zapachowy, inaczej zwany aromamarketingiem jest sztuką wodzenia za nos, czyli innymi słowy sztuką zastosowania zapachów w pomieszczeniach ( głównie w sklepach) w celu przyciągnięcia jak największej liczby klientów. Podstawowym zadaniem aromatyzacji pomieszczeń jest stworzenie bardzo przyjemnej, prozakupowej atmosfery w miejscu dokonywania zakupu. Firmy stosujące tego typu zabieg wychodzą poza tradycyjne formy wsparcia sprzedaży działające na nasz wzrok czy słuch. Dobrze dobrany zapach może być gwarancją sukcesu. Klient w ten sposób kojarzy sobie daną markę z czymś ekskluzywnym i wyjątkowym. Jeżeli zapach jest dla nas przyjemny, chcemy dłużej pozostać w danym pomieszczeniu, tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo dokonania przez nas zakupu. Wpływa on na nasze emocje, pobudza inne zmysły.

Dlaczego się tak dzieje?
Węch jest zmysłem pierwotnym, wpływa na pamięć i uczucia. Bardzo silnie oddziałuje na nasz mózg. Układ węchowy jest bezpośrednio połączony z układem limbicznym, dzięki temu zapachy są w stanie wpłynąć na nasz aktualny stan emocjonalny. Dodatkowo, człowiek jest w stanie kojarzyć sobie pewne zapachy z przeżyciami ( tzw. efekt Prousta). Głównie dlatego zabieg aromatyzacji jest co raz częściej wykorzystywany w sklepach.

Zapachy
Firm oferujących zapachy do pomieszczeń jest co raz więcej. Możemy wybierać spośród kilkuset, począwszy od delikatnych, kwiatowych, owocowych kończąc na intensywnych : czekoladowych czy kawowych. Istnieje również możliwość stworzenia tzw. logotypu zapachowego. Jest to zapach, stworzony specjalnie dla danej firmy, unikatowy, zastosowany tylko dla jednej marki. Jeżeli chodzi o nasz kraj, marketing zapachowy stosują takie marki jak np. Kazar, Triumph, C&A, Stradivarius, Bershka, Mohito, Real, Esprit, Stacje Paliw Lotos.


Badania: 
Anja Stor przeprowadziła badania dotyczące marketingu zapachowego. Wyniki są następujące:
- o 15% wzrasta chęć robienia zakupów w miejacach aromatyzowanych
- o ok 19% wzrasta chęć kontaktu  z personelem aromatyzowanego sklepu
- o ok. 16% zwiększa się czas przebywania klienta w sklepie
- o ok. 15% zwiększa się chęć kontaktu klienta z produktami danej marki

Naukowcy z Uniwersytety w Hasselt w Belgii prowadzili 10-letnie badania nad marketingiem zapachowym. Rozpylanie delikatnego zapachu czekolady w księgarni spowodowało, że klienci:
- 2,5 raza częściej przeglądali książki i czytali okładki
- 3 razy częściej komunikowali się z obsługą pytając o asortyment
- zakup książek o tematyce kulinarnej wzrósł aż o 40%
- sprzedaż książek o tematyce miłosnej wzrosła o 22%

Podsumowując :
Dzięki aromatyzacji klient jest w stanie kupić więcej rzeczy niż wcześniej zamierzał, jest bardziej zrelaksowany, zwiększa to jego chęć na spontaniczne zakupy. Produkty w sklepie postrzegane są przez niego jako bardziej ekskluzywne, chętniej komunikuje się z personelem, przywiązuje się do danej marki, dłużej pozostaje w sklepie i przede wszystkim wraca do niego w przyszłości.


Tak jak warto być świadomym pacjentem, tak samo warto być świadomym klientem. Walcz ze swoich węchem, niech nie sprawi Ci psikusa. Źle to się skończy dla Twojego portfela.
A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz